BAZA WIEDZY

Słownik Pojęć

Ogólna nazwa dla oprogramowania działającego na urządzeniach przenośnych, takich jak telefony kokórkowe, smartofny, palmtopy czy tablety, które pisane są przy użyciu różnych platform i języków programowania. Najpopularniejsze obecnie platformy to: iOS, Android, Windows Phone, Symbian, Bada, Java ME.
Rzeczywistość Rozszerzona (ang. Augmented Reality) to system łączący świat rzeczywisty z generowanym wirtualnie. Zazwyczaj wykorzystuje się obraz z kamery, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D. Na przykład, użytkownik AR może przy pomocy smartfona obserwować życie toczące się na ulicach miasta jak również elementy wytworzone przez aplikację mobilną nałożone na rzeczywisty świat.
BTS, stacja bazowa (ang. Base Transceiver Station) – w systemach łączności bezprzewodowej (np. popularnym GSM) urządzenie (często z wysokim masztem), wyposażone w antenę fal elektromagnetycznych, łączące telefon komórkowy z częścią stałą cyfrowej sieci telekomunikacyjnej. Jest to nadajnik, z którym w danej chwili połączony jest nasz smartfon.
Funkcja, która jest wykorzystywana w kampaniach mobilnych przy akcjach sprzedażowych. Polega ona na tym, że klikając w formę reklamy np. baner, telefon automatycznie wybiera numer zaszyty w kreacji.
Funkcja bardzo zbliżona do Click2Call, klikając w formę reklamy np. baner otwiera nam się Google Maps z miejscem promowanego oraz opisem. Idealna sprawdza się przy promowaniu punktów sprzedaży.
Funkcja bardzo zbliżona do Click2Call, która także jest wykorzystywana w kampaniach mobilnych przy akcjach sprzedażowych. Polega ona na tym, że klikając w formę reklamy np. baner, przechodzimy do edycji sms’a. SMS może być od razu wypełniony a użytkownik jedynie musi kliknąć „wyślij”.
W kampaniach mobilnych jest możliwość dotarcia do ludzi będących w określonym miejscu, np. w danym centrum handlowym czy przy określonej stacji metra. Dzięki możliwości dotarcia do informacjom o położeniu użytkownika możemy im sprecyzować oraz wysłać komunikat tylko wtedy gdy znajdą się w wyznaczonym przez nas miejscu.
IVR (ang. Interactive Voice Response) to nazwa systemu w telekomunikacji, umożliwiającego interaktywną obsługę klienta. Osoba dzwoniąca po wysłuchaniu nagranych wcześniej komunikatów za pomocą aparatu z wybieraniem tonowym lub za pomocą głosu wybiera poszczególne pozycje z menu. Taka forma komunikacji bardzo często wykorzystywana jest przez instytucję finansowe.
Jest to kampania, w której płacimy za klik w reklamę. Jest to najczęściej wykorzystywana forma rozliczenia w kampaniach mobilnych.
Jest to kampania, w której płacimy za emisję reklamy, CPM to koszt 1000 odsłon. Jest to najczęściej wykorzystywana forma rozliczenia w kampaniach mobile Rich Media.
MMS to rozszerzenie funkcji SMS o możliwość przesyłania multimediów takich jak grafika, animacje, wideoklipy, dźwięki itp. Pierwotnie MMS zaplanowany został jako usługa dla telefonii trzeciej generacji (UMTS), której jednak wprowadzenie było odwlekane w czasie, więc producenci wprowadzili tę opcję już wcześniej. Obecnie prawie każdy nowy telefon posiada funkcję MMS.
Marketing mobilny w ujęciu nowoczesnym pojawił się na rynku wraz z upowszechnieniem się SMS-ów na samym początku pierwszej dekady XXI wieku. Na początku upowszechnienie się marketingu mobilnego było widoczne w Europie i w Azji. Po raz pierwszy firmy zaczęły zbierać numery telefonów, na które następnie były wysyłane treści marketingowe, zarówno te pożądane jak i nie. SMS stał się kanałem komunikacji wypierającym coraz bardziej z rynku e-mailing jak i inne tradycyjne formy marketingu. Aby zapanować nad rozwijającym się kanałem, który coraz częściej był wykorzystywany w niewłaściwy sposób powstały dwie organizacje (IAB – Interactive Advertizing Bureau, MMA -Mobile Marketing Association ) mające na celu stworzenie wytycznych do dalszego rozwoju tematu jak i ewangelizację rynku z podstaw dotyczących tego narzędzia.
Rich Media to format reklamy wykorzystujący elementy interaktywne, zawierający dźwięk i obraz video. Podstawowym zadaniem tego formatu jest angażowanie odbiorcy nie tylko poprzez obraz, lecz również wywołując jego interakcje. Kreacje Rich Media mogą więc zawierać gry, mapy, playlisty, minisite, elementy 3D, ankiety i wiele innych. Istnieje duża dwolność w wykorzystaniu technologii, gdyż Rich Media stosują technologię javascript oraz html5.
Jest to treść, która pojawia się jako nadawca wiadomości w SMS czy MMS. Maksymalna ilość znaków w nadpisie to 11.
Jest to wiadomość, która wysyłana jest za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Notyfikacja może być tekstowa lub graficzna, najczęściej odbiorcami notyfikacji są użytkownicy z systemem Android.
Numery Premium są to numery o podwyższonym koszcie dla wysyłające. Zaczynają się od cyfry 7 i najczęściej są 4 lub 5 – cyfrowe, najtańszy numer Premium to koszt dla użytkownika 0,62 zł brutto. Numery Premium wykorzystywane są do konkursów lub loterii SMS, także jako płatność za usługi np. zamieszczenia ogłoszenia w serwisie lub gazecie.
To koncepcja, wg której strona wykonana zgodnie z zasadami RWD jest zoptymalizowana oraz dostępna bez względu na rozmiar urządzenia, na którym jest wyświetlana. Pisząc dostępna, nie mam na myśli tego, że strona się po prostu wyświetli – ona ma mieć nawigację przystosowaną do rozmiaru ekranu, ma być czytelna i ma mieć scroll’owanie ograniczone do jednej osi: góra-dół. Korzystanie z takiej strony bez względu na urządzenie na jakim jest wyświetlana, ma być dla użytkownika komfortowe i intuicyjne.
Smartfon (ang. smartphone) – przenośne urządzenie telefoniczne łączące w sobie funkcje telefonu komórkowego i komputera osobistego, z klawiaturą QWERTY lub dotykowym ekranem.
( ang. Short Message Service) – usługa przesyłania krótkich wiadomości tekstowych w cyfrowych sieciach telefonii komórkowej. Usługa ta jest wprowadzana także do sieci telefonii stacjonarnej. Maksymalna długość pojedynczej wiadomości wynosi 160 znaków.
QR Code (ang. Quick Response, QR: szybka odpowiedź) – dwuwymiarowy, kwadratowy kod graficzny wynaleziony przez japońską firmę Denso-Wave w 1994 roku.Jest to kod modularny i stałowymiarowy. Umożliwia kodowanie znaków Kanji/Kana, stąd jest popularny w Japonii. Dodatkowo pozwala na zakodowanie symboli określonych przez użytkownika takich jak numer telefonu, adres email, strona url czy też tekst.
Strony musimy zacząć projektować od “końca” – od wersji dla urządzeń mobilnych, o małych rozdzielczościach, których używa się inaczej – w innym środowisku – niż standardowych desktopów. Strony www to już nie jest sam look – w erze wszechobecnej mobilności mamy już prawdziwe look&feel. Większość smartfonów ma już wyłącznie dotykowe ekrany.